Inferno - Pokoljárás a moziban

INFERNO / INFERNO
2016. október 13.
Fűzfa Zoltán
INFERNO

Az elmúlt néhány évben sorban jelentek meg Dan Brown kíváló, és kevésbé jól sikerült könyvei. Alapjában egy remek író Dan Brown, és a sikerkönyvei (Da Vinci kód, Angyalok és Démonok) egy régi műfajt hívtak újra életre. Mindkét könyvből film is készült, de ezekre most nem térnék ki.
A sort, a három éve megjelent "Inferno" című könyvből készült film folytatja. Jómagam elolvastam a könyvet, és mivel vizuális típus vagyok, próbáltam elképzelni a történetet filmvásznon is. Szinte biztos voltam benne, hogy készül film ebből a könyvből is...

Egy könyv és egy film között lényeges különbség, hogy az olvasó azt képzel és gondol, amit akar, míg a film, készen tálalja a történetet, a látványt, és a mondanivalót is sugalja szinte az első perctől. Nos az Inferno könyvben annyi a környezetleírás, hogy aki megnézi a filmet, szinte nem is kell eljutnia Firenzébe, de mindez nem lenne több egy NG sorozatnál, az izgalmas és napjaink aktuális témája nélkül: a Föld túlnépesedése.


Egy tudós, Bertrand Zobrist (Ben Foster) arra a következtetésre jut, hogy 50 éven belül, ha az emberiség nem tesz ellene semmit, olyan mértékü lesz az élelem, és ivóvíz hiány a földön, hogy az emberi faj elpusztítja magát, a létszükséglet hiánya miatt kialakult háborúkban. Ezért elöállít egy vírust, amivel meggátolhatja az emberi faj továbbterjedését.
Robert Langdon (Tom Hanks) professzort a WHO próbálja beszervezni, hogy segítsen megtalálni és izolálni a vírust, mielött az elszabadul. Ebben a harcban is van segítője, Dr. Sienna Brooks (Felicity Jones), akivel együtt próbálnak a vírus nyomára bukkani. Természetesen mindent a pénz mozgat, és vannak más jelentkezők is a "szérumra", hiszen aki birtokolja, uralja a világot. Itt egy kicsit hajaz a történet egy átlagos James Bond story-ra.

A filmben minden kép, és jelenet kíválóan megkomponált, a zene is remekül támasztja alá a képi világot, és teszi még izgalmassabbá, de ezen nincs mit csodálkozni, hiszen korunk egyik legjobbját Hans Zimmer-t kérték fel újra mint zeneszerzőt.
Aki pozitiv kritikát akar olvasni a filmről, az most itt hagyja abba az olvasást, mert csalódni fog....
Az egész film egy nagy városnézés egy - a könyvben alaposan kidolgozott - de a filmben eléggé elnagyolt történettel a háttérben. Ugyanaz a bajom ezzel a filmmel mint a Da Vinci Kód-al: ha nem olvastad a könyvet, sok rész homályos marad, és ezt a méghomályosabb utalások is elfedik. Néha előugrik egy megfejtés, mint nyuszi a varázsló kalapjából, és ennyi.
Tom Hanks egy kíváló színész, és ha ő nem szerepelne ebben a filmben, sajnos akkor egy átlagosnál kicsit rosszabb filmes adaptációnál nem lenne jobb ez sem. De ami a legjobban bosszantott, az a történet abszolút pongyola kezelése.
Nem is értem, Ron Howard hogy tud nyugodtan aludni, azzal a tudattal, hogy mély és mindenkit foglalkoztató témát ilyen lazan söpör a szőnyeg alá! A könyv szerint -

!!!!SPOILER!!!

- nem sikerül a vírust megállítani, és ezért erkölcsi kérdések merülnek fel:
1. a tudós aki a vírust létrehozta, vajon terrorista vagy megmentő?
2. akik ezt meg akarják gátolni, vajon nem ők a terroristák, akik birtokolni akarják a vírust?
3. aki birtokolja, vajon mikor akarja felhasználni saját érdekei szerint?

A vírus egyébként nem tömegpusztító, mint az ebola és társai, csupán csak kvázi random módon meddővé tesz férfiakat, és nőket. Így egy természetes szaporulat kontrol jön létre, hisz a vírusnak mindegy, hogy gazdag vagy szegény, híres vagy átlagember stb.

Nos, ezek a kérdések ugyan ott vannak a filmben is, de mivel pont egy hollywoodi sztorivá satnyul a film, a tudós meghal, a társa meghal, a vírus nem szabadul el, és mindenki vidám, és boldog a film végén!

Ja, de a vírus most pont azoknál van akik meg akarták ölni azt aki létrehozta....

Egyszer nézhető film, a könyv sokkal jobb.

Te is szeretnél filmkritikát írni? Most itt a lehetőség! Regisztrálj!

Értékeld a kritikát

Értékeld a filmet

Most olvassák 1
Film értékelés 4
Kritika értékelés 9
Kritika elolvasva 64 563