Fahrenheit 451

Fahrenheit 451 / Fahrenheit 451
2018. május 12.
perry
Fahrenheit 451

Három dátum:
1953 az első klasszikus Ray Bradbury érdemes megvizsgálni a kor történeti helyzetét. A hidegháború kellős közepén vagyunk nagyhatalmak feszülnek egymásnak. Még kísért az atombomba ledobása, és már világméretű fenyegetésként jelenik meg a totális atomháború réme.
1966 szintén kult filmmé érett alkotás François Truffaut, új kor, új kihívások. Sokkal inkább az elidegenedést a társadalmi manipuláció, valamint a média mindenhatóságát veszi górcső alá. A jóléti társadalmak uniformizált "etetését" a televízó mindenhatóságát és manipulációját.
2018 napjaink, az emberek magányosak fél életünket internet nézéssel chat csevegéssel töltik, a személyes kapcsolatok kiüresednek. A szobák magányossága bezárja a személyeket. Válogatás nélkül behódolnak a besulykolásnak. Szemérmetlen és leplezetlen manipuláció, agymosás folyik. A gondolkodás nélküli irányítottság korát éljük.

Mindhárom alkotás a jelen speciális történéseit jelenítette meg a gondolatok koronként változóak. Mellesleg megjegyezném Bradbury alapműve mindháromban jelen van csak a hangsúlyok tolódnak el.

Persze kinek mi a fontosak és legfőképpen mire érzékeny, mit szeretne megmutatni. Vonatkozik ez a tény arra is, hogy a nézőhöz melyik áll közelebb és mit szeretne vagy akar elfogadni az üzenetekből.
Szívesen méltatnám François Truffaut korszakos jellegű adaptációját de úgy hiszem előttem már rengetegen megtették.
Ami a remake által vagy elleni viszolygást illeti van jó és rossz példa, véleményem szerint
ha az ilyen alkotások akár a korra aktualizált mondanivalót emelik ki akár új üzeneteket erősítenek meg érdemesek arra, hogy esélyt adjunk neki. Annál is inkább mert amit a 66s verzió üzen az kissé más az idő múlásával történelem és más A pillanatnyi társadalmi aktualitás. Feltehetném a kérdést mi a filmes ortodoxia és mi az egyéni látásmód közti ütközés?

Úgy gondolom ez nézői elfogadás kérdése. Annál is inkább mert saját szimpátiánk nagyítóján át vizsgálunk, fogadunk el ALKOTÁSOKAT.
Ramin Bahranira bizonyára nagy nyomást gyakorolhatott az írott és klasszikus filmes elődök alkotásai.
Az ő üzenete véleményem szerint: a terror korunk mételye, a személyi szabadság fontossága vagy a hatalom és az egyén párharca. Az emberek elmagányosodása a saját világukba való befordulás.
Az elektronikus üzenetek korát éljük a személyes találkozások helyett. Mint Orvel 1984-e úgy Ramin Bahranira is fontosnak tartja a "Nagy Testvér" szemei mindenűt ott vannak üzenete. Napjaink kamerái, elektronikus "szemei" nem csak a rendet vigyázzák de intim szféráinkat is bombázzák.
Dőreség ettől a filmtől számonkérni a a másik kettőt az idő pedig eldönti majd, hogy Ramin Bahranira filmes üzenetei érvényesek maradnak-e?
Egy bizonyos érdemes a megnézésre.
Csak ajánlani tudom, hogy egy nagy nézési program keretében mindhárom filmet tekintsék meg!

Te is szeretnél filmkritikát írni? Most itt a lehetőség! Regisztrálj!


Nagyon kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is!

Értékeld a kritikát

Értékeld a filmet

Most olvassák 3
Film értékelés 7
Kritika elolvasva 77