Ökölbe szorult a kezem

Dogman / Dogman: Kutyák királya
2018. január 24.
rgrg
Dogman: Kutyák királya

Amikor megnéztem a Gomorra-t, már akkor biztos voltam benne, hogy Matteo Garrone-től szeretnék még filmet nézni. Így találtam rá a Dogman-re. A filmről nem olvastam kritikákat, leírásokat. Az Imdb-n láttam a plakátját, ami a régi Hitchcock filmekre emlékeztetett. Legalább is nekem ez jött le.
Bár ez a kutyák királya magyarosítás nem nagyon tetszett. Szerintem ez rossz fordítás. Én meg is hagytam volna csak a Dogman-t. Nem hiszem hogy ebben a formában valami szuperhősfilmre engedett volna következtetni, lásd Spiderman, Batman.
De lássuk a sztorit.

Adott egy, (szerintem) dél olasz tengerparti város, ahol a társadalom perifériáján élik mindennapjaikat az emberek. Már maga a város is elég gáz, nem mennék ide nyaralni, de nagyon nincsenek is turisták a láthatáron. Az emberek úgy boldogulnak ahogy tudnak, az egyiknek kocsmája van, nyerő automatákkal, van egy zálogos, illetve a főhősünknek kutyapanziója van. Egyik se egy csilli-villi üzlet, az a környéken nem nagyon dukál, az gyorsan szemet szúrna a kisstílű bűnözőknek. Na abbol van nem kevés a környéken.


A kutyapanziós Marcello elváltként, egyedül él a panzióban, csak a kislányával ápol bensőséges családi kapcsolatot, illetve a szomszédokkal néha focizgatnak és megbeszélik a kis közösségük gondjait, bajait. De legfőbb társai a kutyák, akik nem kérdeznek vissza, és akiknek megmondhatja a véleményét, következmények nélkül. A kutyapanzióból származó bevételt egy kis drogterjesztéssel fejeli meg. Fő kuncsaftja a pszichopata tulajdonságokat felmutató Simone, aki az esetek többségében nem nagyon akarja kifizetni őt.

Kettőjük kapcsolata adja a film vezérszálát. Marcello-ról már az elején lejön hogy egy lúzer figura, aki senkinek nem mond ellent, nem áll ki erőteljesen az igazáért, és ez vezet oda, hogy gyakorlatilag mindenki semmibe veszi, beleérte Simone-t is, aki a testi erejét kihasználja ellene, és sokszor be is fenyíti őt. A film nyitó jelenete az acsarkodó fehér pit bull, akit lehetetlen kezelni, ha nem lenne láncon mindenkit kinyírna maga körül, akárcsak mint Simone. De egy csellel, a vad pitbullból is egy kezes bárányt lehet csinálni, akárcsak a vad Simone-ból.
Hihetetlen, hogy Marcello tudatosan úgy keveri maga körül a dolgokat, hogy ő mindig csak rosszul jöjjön ki belőle. Azt gondoltam, hogy ilyen nincs, így nem cselekszik senki. Van a filmben egy kép amikor Marcello börtönbe vonul Simone miatt, és nem csak a rácsok záródnak be mögötte, hanem azt gondoljuk, hogy az előző tutyimutyi élete is. Az hogy mi vár rá odabent a két rab közelijéből mindent megtudunk. De eltelik egy év és Marcello kijön, és visszamegy a kutyák, és állatok közé...

Ezt a figurát Marcello Fonte remekül hozza, nem is véletlen, hogy Cannes-ban elnyerte a legjobb férfi alakítás díját.
Azt gondoltam a Simone-t alakító Edoardo Pesce-ről, hogy valami külvárosi bűnöző féle, mint sokan a Gomorrából, de miután rákerestem elég öles filmográfiával bír, ahol nem csak ezeket a karaktereket nyújtja. Jól hozta a figurát.
A Gomorra után a Dogman-nal egyetemben, Matteo Garrone-nak elhiszem, hogy kemény és durva helyek vannak az olaszoknál is.

Te is szeretnél filmkritikát írni? Most itt a lehetőség! Regisztrálj!


Nagyon kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is!

Értékeld a kritikát

Értékeld a filmet

Most olvassák 1
Kritika elolvasva 87