The Danish Girl / A dán lány 2015

The Danish Girl / A dán lány
2016. január 28.
perry
A dán lány

Sokan talán fanyalogva fogják megjegyezni, hogy már megint egy mássággal operáló "identitás zavaros" filmet "kell" megnézniük.
Én ilyenkor azt gondolom mindenki szabadon választhat filmet amit megtekint. Az ugyan külön megérne egy "misét" miért néz meg valaki egy olyan mozit ami feltételezhetően belső viszolygást vált ki belőle és itt pedig kiadja magából azt mérget vagy zsigeri indulatot ami a nézés közben felgyülemlik benne.
De vissza a filmhez, ajánlom aki megérti az angol dialógusokat, hogy nézze az angol nyelvű verziót, azért is mert minden szónak és mondatnak mint egy kirakósban egymásba illeszthető jelentése , sõt jelentősége van.
Pontos képet kaphatunk arról miképpen szabadulhatnak fel a rejtett belső ösztönben lefojtott személyiségi jegyek.

Hiszen ártatlan játékról van szó ahogy a sikeres festő Ernai Wegeneraki már az első filmkockákon láthatólag kifejezetten andrügn alkat szemérmes befelé fordulással apró gesztusokkal a külvilág felé, tartózkodó finomsággal éli mindennapjait. Szemben Gerda Wegener aki életerős ízig - vérig nő. A sors vagy a pillanat pedig amint modell hiányában nővé varázsolja férjét a film és magának a történetnek is az egyik kulcs jelenete. A pillanat mikor a személyiség megbillen egy élethelyzet elvezet a felismeréshez, téves nemi identitásban él valaki. Igazából nem szeretnék a transznemű emberek problémájáról beszélni és a film sem erről szól. Arról nem is beszélve , hogy 1926 írunk és még a másság semmilyen formája sem volt elfogadott. A társadalom mély megvetéssel jobb estben társadalmi elítéléssel válaszolt az ilyen élethelyzetekre , de már akkor sem volt ismeretlen a fizikai terror ilyetén használata,- kérdem sokat változtunk? - ennek érzékletes képi ábrázolásával is találkozunk.


Háttérként , hogy kiről is van szó?
Lili Elbe (1882–1931) feltehetően interszexuális ember volt, az elsők egyike, akin nemátalakító műtétet hajtottak végre. Einar Wegenerként született Dániában, ezen a néven sikeres tájképfestő volt, és élete nagy részét férfiként élte le.
1930-ban jelentkezett be a drezdai női klinikára. Ötödik, méhbeültető műtétét azonban csak három hónappal élte túl, halálát feltehetően szervkilökődés okozta. Ennyi a valóság és ami a filmművészet az a nagyon mély és pontos érzelmi ábrázolás amit Eddie Redmayne alakításában kapunk ha azt mondjuk, hogy Philip-Seymore-Hoffman zseniális színész volt akkor az előzőekben említett úr a lélek ábrázolásának nagymestere. A gesztusok hitelesek mélyen belülről átsugárzó átéléssel ábrázolódik a kamera előtt Wegeneraki belső szétesése majd önmagára találása a gesztusok hitelesek, egyetlen filmkockán sem műviek a játékának hitele van, minden féle manír, hókuszpókusz nélkül.

A regénynek és a filmnek is számomra egyetlen nagy üzenete van.
Képesek vagyunk-e felül emelkedni indulatainkon személyes sértettségünkön vagy vélt esetleg valós első bosszúért kiáltó dühünkön és rá jönni , hogy segítenünk kell a hozzánk tartozót a megértés és a másikért való kiállás katarzisáig eljut
Tom Hooper számomra az életrajzi filmek nagymestere annyira mély empátiával szereplői iránt, hogy ezek az alkotásai gyémánt tisztasággal mutatják meg a személyek motiváltságát, küzdelmét, tragédiát korokon időn átívelve.
A dán lány hangulat film, hol melankolikus, hol pedig felzaklató, de semmi képen sem tudok vele szemben közömbös lenni.

Te is szeretnél filmkritikát írni? Most itt a lehetőség! Regisztrálj!


Nagyon kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is!

Értékeld a kritikát

Értékeld a filmet

Most olvassák 1
Kritika értékelés 8
Kritika elolvasva 22