Valan - Az angyalok völgye

Valan - Az angyalok völgye / Valan - Az angyalok völgye
2020. november 21.
ermak95
Valan - Az angyalok völgye

Több hónappal a bemutató után már kimondható, hogy Bagota Béla lélektani krimije vegyes fogadtatásban részesült, és bár a film nem hibátlan, szerintem vannak, akik felnagyítják az egyes hibákat. Már ha valóban a film hibája az és nem a nézőé.

Természetesen nem akarom valami kultúrsznobként azzal indítani ezt a kritikát, hogy nemes egyszerűséggel kinyilvánítom: a filmet sokan egyszerűen csak nem értették, haladjunk tovább. Erről szó sincs, sőt éppen ellenkezőleg. A döntő részben az erdélyi Balánbányán forgatott, a település fiktív megfelelőjét adó Valanban játszódó filmben megjelenő karakterek és események annyira életszerűek, hogy az megijeszthet bennünket, és emiatt nem akarunk azonosulni se a helyzettel, se a szereplőkkel, pedig tudjuk, ezek akár mi is lehetnénk, ez akár velünk is megtörténhet. Voltak, akik azt mondták, hogy a főszereplő Péterrel nem lehetett azonosulni. Szerintem ez nem igaz. A rossz emlékek elől menekülni próbáló ember képe, akit belülről emésztenek a problémái és démonai (amelyeket nem tud megoldani és legyőzni), szerintem sokaknak szolgál tükörképként, de mivel nem vagyunk hajlandóak ezt még magunknak se beismerni, egyszerűbb elkönyvelni Pétert egy olyan karakternek, akivel nem lehet azonosulni.


De ha vele nem lehet, akkor igazából egyik szereplővel sem lehet. Ebben a filmben nincsenek egyszerű karakterek, mindenkinek van egy sötét oldala, amit próbál elnyomni vagy elrejteni mások elől. Az egyetlen lelkileg tiszta szereplő, a film vége felé feltűnő Imre atya mondja ki a talán leglényegesebb mondatot: "Tele vagy haraggal, fiam, de a harag elvakít." Feltehetjük magunkban a kérdést, hogy mi melyik szereplő lennénk ebben a helyzetben? Péter, akinek keserűsége és magánya haragba torkollik és olyan emberekbe is ellenségeket lát, akik nem tettek semmi rosszat, vagy Imre atya, aki nem a rosszat, hanem a jót akarja látni az emberekben?

Akárcsak a szereplők, úgy a filmben megjelenő problémák is összetettek, hiszen az egy dolog, hogy a szereplők mennyire tartanak tükröt elénk, mint egyének elé, de a film egyik vezérfonala, az eltűnt és/vagy prostituáltnak eladott tinilányok esete egy valós társadalmi probléma, amiről kevés helyen hallani, annak ellenére, hogy állítólag több mint ezer tinilány tűnik el évente csak Magyarországon.

A színészi alakításra sok panasz nem lehet, a főszereplőt játszó Krisztik Csaba különösen jól alakította a múltjával és démonaival elkeseredetten küzdő rendőrt, aki egyre kevésbé próbál hivatalosan eljárni, miközben egy személyes akcióba kezd torkolni az egész nyomozás. A dramaturgia jól lett felépítve, a feszültséget megfelelően adagolja a film a nézőknek, bár a cselekmény itt-ott lehet kicsit lassúnak érződhet egyeseknek.

Bár teljes egészében a Valan egy jó film lett, mégis van két fő probléma, amitől a film nem lesz rosszabb, csupán leszűkíti a saját közönségét. Az egyik maga a téma: a film hangulatával az északi krimiket igyekszik utánozni, ami az itthoni közönségnek idegenül hathat. A másik probléma, hogy (éppen emiatt) itthon is csak egy szűkebb közönséget tud bevonzani a film, de európai szinten viszont szinte eladhatatlanná válik. Az igazi baj tehát az, hogy nagyon érezhető mennyire rétegfilm lett a Valan - Az angyalok völgye.

Te is szeretnél filmkritikát írni? Most itt a lehetőség! Regisztrálj!


Nagyon kíváncsiak vagyunk a Te véleményedre is!

Értékeld a kritikát

Értékeld a filmet

Most olvassák 1
Film értékelés 8.7
Kritika értékelés 9.3
Kritika elolvasva 284